Clasa bonus-malus la asigurarea RCA este un sistem prin intermediul caruia soferii care nu produc accidente rutiere sunt recompensati cu reducere la pretul asigurarii RCA iar soferii indisciplinati, care produc daune, sunt penalizati si platesc preturi mai mari la polita RCA.
Acest sistem de bonificare si penalizare a proprietarilor de autoturisme, a aparut ca o necesitate pentru responsabilizarea conducatorilor de autoturisme in trafic, acestia fiind inclusi intr-o scala cu clase bonus malus in functie de comportamentul anterior al acestuia in trafic.
Astfel, in functie de evenimentele rutiere provocate de catre proprietarul unui autovehicul prin care au fost provocate daune materiale altor autoturisme, iar pentru acoperierea lor a fost necesara folosirea politei RCA, proprietarul autoturismului va fi penalizat sau bonificat la pretul asigurarii RCA.
Sistemul acesta presupune existenta de clase bonus-malus si este structurat in doua parti:
I. Clasele de bonus (B) care sunt opt la numar prin care soferul este recompensat de la an la an daca nu a provocat evenimente rutiere cu daune in anul anterior. Bonusarea se face gradual cu procente de reducere a pretului, incepand cu 5% la B1 pana la 50% la B8. Concret reducerile acordate vor fi astfel:
- clasa bonus malus B0 – categoria de baza;
- clasa bonus malus B1 – 5% reducere;
- clasa bonus malus B2 – 10% reducere;
- clasa bonus malus B3 – 15% reducere;
- clasa bonus malus B4 – 20% reducere;
- clasa bonus malus B5 – 25% reducere;
- clasa bonus malus B6 – 30% reducere;
- clasa bonus malus B7 – 40% reducere;
- clasa bonus malus B8 – 50% reducere.
II. Clasele de malus (M) care sunt tot 8 la numar iar prin intermediul acestoara soferul este penalizat cu plata unei asigurari mai scumpe an de an daca soferul are accidente cu daune in anii anteriori. Penalizarea se face gradual cu procente de crestere a pretului, incepand cu 10% la clasa bonus malus M1 pana la 80% la clasa bonus malus M8. Concret, penalitatile aplicate vor fi astfel:
- clasa bonus malus M1 + 10% majorare;
- clasa bonus malus M2 + 20% majorare;
- clasa bonus malus M3 + 30% majorare;
- clasa bonus malus M4 + 40% majorare;
- clasa bonus malus M5 + 50% majorare;
- clasa bonus malus M6 + 60% majorare;
- clasa bonus malus M7 + 70% majorare;
- clasa bonus malus M8 + 80% majorare.
Se poate observa cu usurinta din fotografia cu penalizarile si bonificatiile procentuale ale sistemului bonus-malus ca acesta nu este echilibrat in privinta bonificarilor si penalizarilor, bonificatiile se obtin mai greu fiind nevoie de o perioada de 8 ani fara nicio dauna provocata pentru obtinerea clasei maxime B8 care aduce o reducere de 50% la pretul asigurarii.
In mediul online circula foarte multe intrebari referitoare la acest sistem bonus-malus, precum: ce clasa de bonus-malus am? cate clase de bonus-malus se scad daca fac accident? cu cat creste asigurarea RCA in caz de dauna?
Concret, in cazul in care soferul produce un eveniment rutier, va fi declasat cu 2 clase de bonus-malus, iar retrogradarea este cumulativa, daca soferul produce un accident care afecteaza doua sau mai multe autoturisme, acesta va fi penalizat cu cate doua clase de bonus pentru fiecare dauna provocata.
De multe ori, sistemul bonus-malus este responsabil de dieferntele de pret intre asigurarile la masini cu caracteristici tehnice similare. Iar aceste diferente nu sunt deloc de neglijat. Pentru a va asigura ca veti avea o asigurare RCA ieftina, este necesar sa fiti disciplinat in trafic si sa nu provocati accidente rutiere cu daune.
Foarte important de retinut este si faptul ca potrivit art. 32 din Norma ASF nr. 20/2017, daca un asigurat, persoana fizica, are mai multe vehicule, toate acestea vor avea aceeasi clasa de bonus-malus, aceea care ii este cea mai favorabila asiguratului. Practic toate masinile inmatriculate pe acelasi CNP vor avea acceasi clasa de bonus. La persoanele juridice, insa, fiecare vehicul va avea propria clasa de bonus.
Aceasta prevedere avantajeaza asiguratii cu mai multe autoturisme in situatia in care au o clasa de bonus buna dar acestia trebuie sa aiba in vedere ca o dauna provocata de oricare din masinile asiguratului, va duce la scaderea clasei de bonus pentru TOATE masinile inmatriculate de asiguratul respectiv.
Cea mai frecventa intrebare referitoare la sistemul de bonus malus la asigurarea RCA este aceea daca clasa de bonus va scadea in cazul in care soferul care cauzeaza un accident este altul decat proprietarul vehiculului.
Raspunsul este DA, clasa de bonus va fi afectata daca vehiculul i-a fost incredintat de proprietar. Bonusul nu va fi afectat doar daca soferul care cauzeaza accidentul si-a insusit prin furt vehiculul (nu i-a fost incredintat).
Bonusul se modifica in fiecare an calendaristic in functie de comportamentul asiguratului in anul anterior, astfel daca asiguratul nu are nicio dauna provocata in anul anterior, bonusul va creste cu o clasa la reinnoirea politei. Daca, in schimb, in anul anterior, asiguratul a provocat una sau mai multe daune, bonusul va scadea cu 2 clase pentru fiecare dauna provocata.
Cea mai simpla metoda de a afla clasa de bonus-malul pe care o aveti este sa utilizati cel mai nou Calculator RCA pe care vi-l punem la dispozitie gratuit, veti obtine oferte de la toti asiguratorii si veti putea vedea si clasa de bonus pe care o aveti in momentul calcularii ofertei.
Sistemul bonus MALUS folosit in Romania, desi este foarte criticat de foarte multi clienti, aduce niste avantaje pentru proprietarii de autoturisme care nu inregistreaza daune. Chiar exista multe opinii ale specialistilor in domeniu care solicita un sistem de penalizare mult mai dur pentru soferii indisciplinati, asa cum exista in multe tari europene.
In contextul situatiei generate de deschiderea procedurii de faliment a City Insurance, devine foarte important ca, atat timp cat mai sunt polite City Insurance valabile, ceilalti participanti la trafic sa se protejeze de o eventuala dauna provocata de un asigurat City Insurance.
Sunt o serie de masuri care pot fi luate pentru a nu anunge pagubit City Insurance si a astepta luni intregi pentru ca FGA sa preia dosarul de dauna, sa faca constatarea accidentului si apoi sa plateasca despagubirile necesare, fie ca este vorba de plata reparatiilor la service-urile reparatoare, fie pentru plata celor care aleg sa-si repare autoturismul in regie proprie.
Trebuie stiut ca in ceea ce priveste reparatiile pentru daune provocate de asigurati City insurance, ale caror dosare sunt instrumentate de FGA, acestea se pot face doar in service-uri agreate de FGA. In majoritatea judetelor, aceste service-uri sunt putine si se creeaza liste de asteptare de cateva luni.
De aceea in multe cazuri, pagubitii prefera sa solicite reparatia in regie proprie chiar daca sumele primite ulterior, ca despagubiri de la FGA, sunt mai mici decat costul reparatiilor. Persoana pagubita iese in pierdere dar reuseste sa-si repare autoturismul si sa nu-l tina scos din circulatie atat de mult, in conditiile in care, potrivit legii, reparatia trebuie sa fie finalizata in maxim 30 de zile de la inregistrarea accidentului.
Cea mai buna varianta, pentru evitarea situatiilor neplacute, este alegerea unui asigurator in care aveti incredere, care solutioneaza rapid si corect dosarele de dauna si sa incheiati asigurarea RCA cu decontare directa la acest asigurator.
O alta varianta, ceva mai costisitoare, este incheierea unei asigurari CASCO dar aceasta nu poate fi pusa in practica intotdeauna, pe de o parte din cauza pretului destul de ridicat si pe de alta parte pentru ca asiguratorii refuza sa incheie asigurare CASCO la masinile mai vechi de 10 ani.