O modificare a Codului Rutier atat de mult discutata si asteptata de multa lume a fost publicata in Monitorul Oficial si legifereaza posibilitatea ca politistii sa amendeze soferii in baza inregistrarilor de pe camerele de bord ale altor participanti la trafic.
Este vorba de aprobarea si publicarea in Monitorul Oficial nr. 610 din 29 iunie 2024 a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 84/2024 care, printre altele, creeaza cadrul legal ca soferii sa fie amendati pe baza inregistrarilor de pe camerele de bord ale altor soferi.
Pe langa aceasta noua reglemantare introdusa in Codul Rutier, se da Politiei posibilitatea de a consulta Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate, pentru a putea verifica daca exista o asigurare RCA valabila sau ITP valabil.
Posibilitatea ca Politia Rutiera sa poata amenda soferii care incalca regulile pe baza inregistrarilor de pe camerele de bord ale altor participanti la trafic era asteptata de multa vreme si a fost reglementata in OUG nr. 84/2024.
Ce prevede Ordonanta prin care inregistrarile camerelor de bord pot fi utilizate pentru amenzi
OUG nr. 84/2024 care modifica Codul Rutier precizeaza ca dupa articolul Articolul 109¹ introducerea a doua noi articole respectiv:
- Articolul 109² care da posibilitatea legala Politiei Romane de a utiliza datele de monitorizare a traficului rutier, colectate de administratorii drumurilor publice de interes judetean si local cu ajutorul unor mijloace tehnice instalate pe drumurile pe care le administreaza. Practic politistii vor putea amenda soferii care incalca regulile de circulatie pe baza acestor inregistrari.
- Articolul 109³ care da posibilitatea legala Politiei Rutiere sa constate si sa aplice contraventii pentru comportament agresiv in conducerea vehiculelor pe drumurile publice cuocazia verificarii sesizarii formulate de un participant la trafic ce a perceput in mod nemijlocit si intamplator efectuarea, pe drumul public, de catre conducatorul unui vehicul, a oricareia dintre manevrele prevazute la art. 54¹ alin. (2) si a surprins aceste manevre agresive intr-o inregistrare audio-video sau video.
Explicat pe intelesul turuturor acest articol 109³ introdus in Codul Rutier presupune ca politistii pot amenda un sofer pentru comportament agresiv in baza filmarilor de pe camerele de bord ale altor participanti la trafic care au inregistrat incalcarea legala.
Ce fapte pot fi amendate utilizand camerele de bord
Pentru a intelege exact pentru ce incalcari ale regulilor se poate primi amenda avand ca dovada inregistrarile camerelor de bord ale altor participanti la trafic, enumeram mai jos manevrele interzise conform articolului 54¹ alin. (2) din Codul Rutier:
- deplasarea succesiva de pe o banda de circulatie pe alta sau de pe un rand pe altul, alternand din stanga in dreapta, in scopul depasirii unui sir de vehicule care circula in acelasi sens;
- intoarcerea vehiculului prin folosirea franei de ajutor;
- pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesiva, in gol, a rotilor motoare;
- circulatia cu vehiculul la o distanta foarte redusa fata de un alt vehicul, inaintea sau in spatele acestuia, cat si in lateral, ori reducerea brusca a vitezei de deplasare fara motiv intemeiat, de natura a intimida conducatorul acestuia;
- folosirea repetata a semnalelor sonore si/sau luminoase de natura a obliga nejustificat conducatorul de vehicul care circula in fata sa sa elibereze banda de circulatie;
- conducerea mopedului sau motocicletei avand in contact cu partea carosabila numai una dintre roti;
- mersul cu spatele cu vehiculul in scopul intimidarii celorlalti participanti la trafic care circula in spatele acestuia;
- realizarea intentionata a unui derapaj controlat al vehiculului in vederea intoarcerii sau rotirii acestuia;
- conducerea intentionata a unui vehicul prin accelerarea repetata a motorului, de natura a stanjeni persoanele aflate in zona drumului public.
Toate aceste manevre constituie comportament agresiv in trafic si este sanctionat contraventional cu pana la 8 puncte de amenda si cu retinerea permisului de conducere de pana la 60 de zile sau chiar 90 de zile daca soferul recidiveaza in urmatoarele 6 luni.
Pana la aceasta modificare politistii nu puteau amenda participantii la trafic decat daca constatau ei direct sau prin intermediul unor mijloace tehnice omologate si verificate metrologic (radare, camere de rovinieta etc.) o abatere contraventionala.
Ce conditii trebuie indeplinite pentru ca inregistrarea cu camera de bord sa fie luata in calcul
Noul articol nr. 109³ introdus in Codul Rutier stabileste si conditiile care trebuie indeplinite pentru ca o inregistrare de pe o camera de bord sa constituie proba pentru o sanctiune contraventionala pentru agresivitate in trafic.
In primul rand, pentru ca Politia Rutiera sa analizeze o incalcare a Codului Rutier pe baza inregistrarilor camerelor de bord, trebuie sa existe in primul rand o sesizare depusa de un alt participant la trafic, sesizare trebuie sa contina in mod obligatoriu urmatoarele:
- datele acestuia de identificare — nume, prenume si cod numeric personal ori, dupa caz, codul unic de identificare;
- datele de contact — numar de telefon si adresa de corespondenta;
- declaratia pe propria raspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute si a inregistrarii audio-video sau video;
- data, ora, locul sau orice elemente de natura sa conduca la identificarea locului unde a fost perceputa si surprinsa posibila fapta contraventionala;
- semnatura participantului la trafic care face sesizarea.
Obligatoriu sesizarea care contine toate elementele de mai sus trebuie sa fie insotita de inregistrarea audio-video sau video, dupa caz, care sa dovedeasca comportamentul agresiv in trafic mentionat in sesizare.
In ceea ce priveste inregistrarea audio-video sau doar video, pentru ca aceasta sa conduca la sanctionarea contraventionala a unui alt participant la trafic surprins incalcand regulile in trafic, trebuie sa contina:
- extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
- data si ora cand au fost surprinse manevrele agresive;
- locul ori elemente de natura sa conduca la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
- vehiculul implicat si numarul de inmatriculare ori inregistrare al acestuia, dupa caz;
- semnalizarea rutiera a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevanta pentru constatarea contraventiei.
Este important de mentionat ca pentru ca sesizarea privind comportamentul agresiv insotita de inregistrarea de pe camera de bord sa nu fie clasata trebuie depusa in termen de cel mult 30 de zile de la data la care s-a produs comportamentul agresiv.
De asemenea Politia Rutiera nu va lua in calcul sesizarea daca constata ca persoana care a formulat sesizarea nu a a perceput in mod intamplator manevrele agresive iar acest lucru se intampla in 2 situatii:
- aceasta a sesizat, cu privire la acelasi autovehicul, mai mult de o posibila fapta contraventionala savarsita intr-un interval de 24 de ore sau mai mult de trei posibile fapte contraventionale savarsite intr-un interval de 15 zile;
- aceasta a sesizat, cu privire la acelasi loc, mai mult de trei posibile fapte contraventionale savarsite intr-un interval de 24 de ore sau mai mult de sapte posibile fapte contraventionale savarsite intr-un interval de 15 zile.
Legea prevede, asadar, si masuri pentru a limita comportamentele anumitor persoane obisnuite sa reclame permanent (reclamagii de profesie) sau posibilitatea de a se folosi de aceasta masura persoane care cauta sa plateasca polite altora.
Pentru aceasta masura legislativa sa fie 100% aplicabila este nevoie ca Politia Romana sa puna la dispozitia soferilor o platforma informatica destinata furnizarii serviciilor electronice asa cum se prevede in Ordonanta.
Practic, Directia Generala Permise de Conduceresi Inmatriculari (D.R.P.C.I.V.), va trebui sa asigure aceste resurse prin intermediul unui serviciu online, disponibil pe pagina proprie de internet, precum si, dupa caz, prin utilizarea de servicii de comunicatii electronice.
Chiar daca va dura o perioada pana cand aceste conditii organizatorice vor fi gata, legea este aplicabila de la publicarea ei in Monitorul Oficial, adica din data de 29 iunie 2024 si produce efecte, astfel ca eventualele sesizari depuse vor trebui solutionate.
Cel mai probabil, pana cand o aplicatie eletronica va fi functionala, sesizarile insotite cu probele video inregistrate de camerele de bord vor fi depuse si solutionate de catre Politia Rutiera a localitatii pe raza careia s-a produs incalcarea regulilor rutiere.
Asa cum precizam in cuprinsul articolului OUG nr. 84/2024 contine si alte prevederi pe care le vom trata in articole separate dedicate, insa importanta este masura prin care Politia Rutiera poate consulta Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate.
Prin consultarea acestui registru, Politia Rutiera va putea stii in timp real stadiul inmatricularii fiecarui vehicul, daca acesta are sau nu ITP valabil precum si, cel mai important, daca vehiculul are asigurare RCA valabila.
Este extrem de important astfel pentru toti soferii sa se asigure permanent ca au efectuata inspectia tehnica periodica (ITP) si chiar daca pana acum mai existau situatii in care se circula fara asigurare RCA, acest lucru devine imposibil in aceste conditii.
Chiar si inainte de OUG nr. 84/2024 recomandam tuturor posesorilor de autovehicule sa nu circule fara asigurare RCA valabila, cu atat mai mult acumreluam indemnul ca fiecare proprietar de masina sa-si incheie o asigurare RCA auto indiferent daca circula sau nu permanent.
Piata asigurarilor online este intr-o continua dezvoltare, astfel ca puteti face o simulare asigurare auto 2025 accesand platforma de asigurari online printr-un click AICI sau pe banner.
In concluzie, acum este legiferat si conducatorii auto pot fi sanctionati pentru comportament agresiv in trafic pe baza inregistrarilor video din camerele de bord sau telefonanele altor participanti la trafic sau probe vide primite de la administratorii drumurilor publice.
Mai mult, politistii vor putea amenda soferii pentru orice fel de abatere de la regulile de circulatie pe baza datelor de monitorizare a traficului rutier primite de la administratorii drumurilor publice.
Necesitatea introducerii acestei masuri, conform initiatorilor Ordonantei, consta in implicarea societatii civile in procesul de semnalare a unor abateri grave la regimul rutier, pentru a consolida gradul de disciplina in trafic.